Naast het aanbieden van gezondere producten, kunnen de plaatsing en presentatie van deze producten ook invloed hebben op de keuzes van leerlingen of studenten. Deze plaatsing- en presentatietechnieken noemen we uitstralingspunten.
Tip vooraf: kijk ook even naar de Opstapjes. Want je kunt terwijl je bezig bent al successen laten zien met onze speciale tegels. Je krijgt bij uitstraling een tegel voor het aanbieden van alleen betere keuzes bij de kassa.
In de Kantinescan
De Kantinescan beoordeelt ook alle uitstralingspunten. Als je nog niet voldoet, krijg je direct tips. Wanneer een uitstralingspunt niet van toepassing is op jouw kantine, kun je dat aangeven in de Kantinescan. Dit heeft géén negatieve invloed op je score.
De 3 basis-uitstralingspunten
De eerste 3 uitstralingspunten zijn de basis voor elke gezondere kantine.
1. Op de opvallende plaatsen bij het uitgestalde aanbod in de kantine staan alleen betere keuzes
- Plaats betere keuzes op de opvallende plaatsen zoals vooraan, op ooghoogte, een verhoging, binnen handbereik of op andere plekken van een balie die het eerste in het oog vallen.
- Plaats weekkeuzes juist achteraan of niet of in ieder geval minder zichtbaar.
- Plaats groente en fruit in elk geval opvallend.
2. Als er automaten zijn, dan staan op de opvallende plaatsen in de automaten alleen betere keuzes
In de bovenste helft en op ooghoogte van de automaten staan alleen betere keuzes.
3. Als eten of drinken wordt aangeboden bij de kassa, staan daar alleen betere keuzes
Het gaat hier om producten die bij de kassa liggen, waardoor leerlingen of studenten ze gemakkelijk kunnen pakken of bestellen als ze afrekenen, of in de rij staan te wachten.
Aanvullende uitstralingspunten
Naast de 3 basis uitstralingspunten kun je het leerlingen of studenten op nog meer manieren makkelijk maken gezonder te kiezen; de aanvullende uitstralingspunten. Hoe meer uitstralingspunten je toepast, hoe gezonder de uitstraling van je kantine. Aan hoeveel voldoe je?
- Zilver: minimaal 3 van de 6 punten
- Goud: minimaal 5 van de 6 punten
- Ideaal: alle 6
1. Groente en fruit zijn op een aantrekkelijke manier gepresenteerd
Presenteer groente en fruit aantrekkelijk en opvallend door het bijvoorbeeld aan te bieden in voorgesneden porties, verwerkt op broodjes of in maaltijden, of in mooie schalen of manden op de balie.
2. Op de looproute door de kantine zijn betere keuzes het eerste te zien
Zorg ervoor dat je op het eerste deel van de looproute alleen betere keuzes tegenkomt. Pas later in de route kom je eventueel langs weekkeuzes.
3. Bij (aanprijs)acties worden alleen betere keuzes aangeboden
Denk aan acties waarbij 2 producten samen voor een lagere prijs worden aangeboden, zoals een belegd broodjes met een flesje water. Ook bij andere aanbiedingen en spaaracties promoot je alleen betere keuzes.
4. Op de menukaart/prijslijst staan voor minimaal 50% betere keuzes
Minimaal de helft van het aanbod op de menukaart/prijslijst bestaat uit betere keuzes. Heb je een verzamelterm, zoals ‘diverse broodjes’? Dan mag je deze meerekenen als betere keuze wanneer minimaal de helft van deze broodjes een betere keuze is.
5. Op beeldmateriaal van eten en drinken staan alleen betere keuzes
Bij beeldmateriaal kun je denken aan merknamen en afbeeldingen die zichtbaar zijn op posters, schermen, flyers, prullenbakken, tafelbordjes, menukaarten of decoratiemanden. Zorg voor beeldmateriaal van betere keuzes, of bijvoorbeeld van mensen of natuur.
Je kunt ook gratis posters van het Voedingscentrum bestellen
6. Als er automaten zijn, dan laten reclames op automaten van eten en drinken alleen producten uit de Schijf van Vijf zien
Er staat bijvoorbeeld een afbeelding van water of fruit op de automaten. Afbeeldingen zonder eten of drinken kunnen natuurlijk ook. Denk aan afbeeldingen van mensen of natuur.
Video over uitstraling
Alles nog eens nazien? Bekijk deze video!